Beitragvon JoelH » 31. Oktober 2007, 13:19
Daniel R. schrieb:
>
> Das ist tatsächlich ein Problem. Obwohl ich die norwegische
> Webseite dazu öffnen kann, verstehe ich natürlich kein Wort.
Da steht unter anderem folgendes:
Evalueringskritier
Alle spill, også under nominasjonsprosessen evalueres iht definerte kriterier. Dette skjer i form av en score som fylles ut i ferdige skjema. Hvert skjemaene designet numeriske slik at alle spill får en endelig totalscore fra hver paneldeltager. Endelig score er bygget på følgende kriterier:
1) Estetikk (det gis en score fra 1-10)
-vurderig er basert på bla design, kvalitet på brikker og brett, stil etc.
2) Tematikk (det gis en score fra 1-10)
- vurdering er basert på bla hvor spennende, interessant, annerledes tema er.
3) Regler (det gis en score fra 1-10)
- vurdering er basert på bla reglenes pedagogikk, klarhet, fullendthet etc.
4) Originalitet (det gis en score fra 1-10)
- vurderes ut i fra konsept, struktur, kreativt etc
5) Spilldynamikk (det gis en score fra 1-10) Dette kriteriet vektes med x 2
- vurderes ut i fra fungerende, variasjon, tempo etc
6) Spilleglede (det gis en score fra 1-10) Dette kriteriet vektes med x 2
- vurderes basert på intensitet, utfordrende, oppspillende, engasjerende etc
7) Spillverdi (det gis en score fra 1-10) Dette kriteriet vektes med x 2
- vuderes basert på spillets gjenspillbarhet, levetid (om man fort blir utlært) etc
Ich spreche zwar nur rudimentär schwedisch und eigentlich gar kein norwegisch, aber ich würd das mal frei übersetzen, das sie die Spiele, auch schon in der Nominieephase, nach den angeführten Kriterien bewerten und den Score dann zusammen zählen.
Kriterien sind Ästhetik, Thematik, Regeln, Originalität, Spieldynamik, Spilleglede ist glaub ich Spielgefühl, und Spillverdi würd ich als Wiederspielwert übersetzen. Die letzten drei Kriterien zählen dabei die doppelte Punktzahl.
Bei Ästhetik wird das Design und das Spielmaterial bewertet.
Bei Thematik geht es um die Thematische Umsetzung der Spielidee. Bei den Regeln geht es um übersichtlichkeit, Pädagogischem Wert, Vollständigkeit. Originalität bewertet das Spielkonzept ansich, die Originalität und Kreativität eben dieses konzepts. Bei Spieldynmik wir festgestellt ob der Mechanismus funktioniert, wie das Spieltempo ist usw. Die letzten beiden Kriterien sind wohl die "subjektiven". Wie hat sich der Spieler gefühlt während des Spiel, wie hoch ist seine Wiederspielwilligkeit und solche Sachen.
Alles ohne Gewähr, ich sprech kein norwegisch, wie gesagt ;)